Sunday, August 3, 2014

Diari Ubuntu saya! : applikasi / perkakasan yang dipasang selepas memasang Sistem Operasi Ubuntu 14.04

Setelah kurang lebih 3 minggu kebersamaan aku bersama sistem operasi ubuntu, dan hari ini aku punya daya dan upaya untuk aku mencoret beberapa perkara yang perlu dipasang setelah memasang sistem operasi Ubuntu 14.04.

Aku baru berjinak-jinak kurang lebih dari setahun dalam dunia sistem operasi Ubuntu. Sebelum ini aku memasang sistem operasi ini dalam "virtual machine" tapi untuk mengalami sepenuhnya fungsi sistem operasi ini, aku mengambil keputusan sepenuhnya menggunakan sistem operasi ini 3minggu yang lalu.

Dengan tawakal dan keinginan yang memaksa aku untuk merasa sepenuhnya sistem operasi ini berfungsi aku mengambil keputusan untuk menjadikan sistem operasi ini sebagai sistem operasi utama bagi komputer aku memandangkan komputer lenovo ini punya sedikit masalah yang aku sendiri tak faham untuk dibuat "dual boot" maka inilah hasilnya dimana sistem operasi ubuntu dijadikan sistem operasi yang tunggal dalam komputer ini.

Sumber rujukan utama diambil dari laman web ini :

Top Things To Do After Installing Ubuntu 14.04/13.10/13.04/12.10/12.04 



Laman web di atas sebagai indikator tapi susunan aplikasi yang dipasang itu mengikut kesusaian aku sebagai pengguna.

Antara perkara-perkara yang dipasang/dibuat ialah:

1- Mengemaskini dan menaiktaraf sistem operasi mengunnakan command line

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

2- Memuat turun chromium browser

3- Menyelarikan(Sync) chrome toolbar.

4- Membuang unity dash online search feature

5- Memasang ubuntu tweak

6- Memasang "system monitoring & Eye Candy Tools"

7- Memasang pemain media VLC

8- Memasang "codecs & Enable DVD Playback"

9- Memasah pemain flash

10- Memasang "wine"

11- Memasang dropbox

12- Memuaturun & memasang VirtualBox

13-Memasang Adobe reader



Akan bersambung...